Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.12.2007 22:00 - Наистина ли някой мисли, че Църквата няма пари?!
Автор: maymi Категория: Лични дневници   
Прочетен: 11544 Коментари: 31 Гласове:
0

Последна промяна: 02.12.2007 10:51


Въобще не искам да чувам повече, че БПЦ няма пари :)
Свещениците нямат пари, няма пари за строене на храмове, няма пари за милосърдна дейност... 

Преди дни пуснах този отговор на коментар под един от постингите:

 

Църквата има пари, вярвай ми. Много пари :)))
В ръцете си държи и ресурса от всички убедителни аргументи, за да намери още, когато реши. Имам познат свещеник, добър свещеник (един от малкото, за съжаление), който успяваше за три дни да събере стотици левове при определена кауза. Бизнесмените не отказват на църквата по няколко причини. Едната е, че "бизнесмените" се страхуват от някои свои грехове и даване на църквата им се вижда добър и спасителен аванс :))) Друг е въпроса, че на църквата не й се мърда, капсулирала се е и.... Бе една от най-паметните ми гледки е на свещениците в един храм, които бяха седнали около една маса, за да разделят придобитото от няколко сватби - пари и вещи. Четирима свещеника, преди да започнат с -това на мене, това на тебе - погледнаха едновременно към тавана на църквата и смирено казаха "Подай, Господи". Какво непозволяване, каква политика....
Извинявай за общия знаменател, има и читави свещеници...но това е общото.

 

Още тогава си казах, че трябва да го доаргументирам.

 

 

"Бог обича онзи, който дава на драго сърце."
/2 Коринтяни 9:7/

 

Няколко прости довода, започвам от дребните:

 

Църковните свещи - безкръвната жертва, светлината, която тя разпръсква.... И правилото, че те не могат да бъдат купувани от обредни домове, частни лица, пазари (в смисъл, могат, но тъй като са жертва, редно е да бъдат закупени от храма или от назначени от Църквата хора – защото иначе престават да са жертва).

Свещоливницата в момента продава на църквите пакет свещи (400 бр., от продаваните в храма по 10 ст.) за 2,08 лв. Отдавна има нереализирани идеи, които срещат съпротива, у нас да започнат производство на восъчни свещи за църквите, защото тези в момента опушват стенописите и развалят иконите. Само че, восъчните са по-скъпи като доставна цена и БПЦ няма да може да реализира двадесет пъти печалба на свещ.

Още нещо, някой опитвал ли се е да пресметне по време на църковни празници какъв е прихода за храма само от свещи?

 

Венчания, кръщенета, опело, панахиди. Всъщност, ето и един ценоразпис на т.нар. „църковни треби” в един от храмовете: кръщение – 50 лева; венчание – 66; погребение (опело в храма) – 52; погребение (опело в дома или на гроба) – 20; панихида (в хама) 22; панихида (в дома или на гроба) – 20; маслосвет – 10; дубликат (вероятно на документ за венчание или кръщение???) – 20; освещаване на дом – 25; водосвет – 15; сарандисване (пануда) – 10; петохлебие – 5; трисагия – 5; освещаване на сол за курбан – 5; освещаване на икона – 2; молитва – 1; литургия; 2; име за година – 2; камера – 10; фото – 5... и светена вода по левче.  Споменавам го заради  мрънканията за ниски заплати на свещениците. А от въпросния списък, при „требите” попа взима половината от сумата. Плюс ядене, хавлии и чорапи :)

 

По непотвърдени слухове, Църквата държи имоти за над 10 милиарда лева. Допускам, че половината сума е досложена от недоброжелателни завистници. Пак остава сериозна цифра.  Църковните имоти са обект на непрекъснати споровете за собственост и стопанисването им (нали не мислите, че двата синода спореха за духовни неща).

Собственост на църквата в София са помещения на ресторанти, магазини и етажи с офиси главно в центъра. Тези имоти се отдават под наем.

А в страната? А по морето, включително и земи около плажната ивица. На един от митрополитите вече му излезе името „брокер на имоти”.

 

А, като стана дума има ли БПЦ пари в кеш, някой знае ли каква е съдбата на онези 1 100 000 долара, които Светият синод през 1997 г. е внесъл по сметка на Руската православна църква???

 



Тагове:   наистина,   мисли,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. lasombra - Аз самият не приемам идеята свещ...
01.12.2007 22:38
Аз самият не приемам идеята свещениците да получават заплати. Нека свещеникът да е журналист, полицай, автомонтьор или боклукчия, но да служи с чисто сърце и вяра. Иначе никой не е толкова богат, че да подкупи този, чиито представители са свещениците.
цитирай
2. maymi - Абе...да подкупи - няма да стане вероятно
01.12.2007 23:03
От друга страна пък - малък аванс, но от сърце :))
Пак ти припомням :)
"Бог обича онзи, който дава на драго сърце."
/2 Коринтяни 9:7/

цитирай
3. viovioi - да, пари,имоти а никаква благотворителност....
02.12.2007 08:40
защо БПЧ не направят приюти за бездомни, напъдени и всякакви хора, които в момента са в затруднение.Мисля че по филмите не лъжат , има ги такива неща по света. Защо не дават топла супа за бедни пред някоя черква? Е това е много дразнещо. БПЧ не се занимава с благотворителност, да не говорим че незная да са застанали зад някоя национална или общочовешка кауза. И разкола допълнително усложни и коплицира нещата. Това позволи да нахлуят много секти. А някой замислял ли се е кой ни натрапва католическите празници????? Те не са наши например: св.Валентин, ден на благодарността, ден на сви светии, Св. Марина и още много,много...
цитирай
4. vivantcev - Тези дни слушах един спор за църк...
02.12.2007 11:01
Тези дни слушах един спор за църквата и как от икономическа гледна точка църквата представлявала една черна кутия и никой не знае какво влиза и съответно какво излиза от нея. Мислил съм до колко имаме основание да очакваме някакъв вид отчетност.Не лесна темата.
цитирай
5. galinabg - До maymi
02.12.2007 11:12
Много точно си казала нещата!Използвам случая да те попитам:Трябва ми читав свещеник за един курбан на 6-ти.Дали бих могла да се свържа с твоя познат?Изпрати ми лично съобщение:))))))Предварително благодаря!
цитирай
6. maymi - @ viovioi
02.12.2007 11:21
Определено мисля, че БПЦ би могла да направи приюти за бездомни, наистина в Европа и по света Църквата го прави. Благодаря ти за припомнянето!
А за натрапването на католическите празници - е, да не обвиняваме нашата църква във всички грехове на света :))

@ vivantcev - възможните отговори вероятно са два:
- Църквата не умее да управлява добре финансите си;
- Не иска или така е по-удобно...
Определено не е лесна темата. Чудила съм се всъщност, Църквата трябва ли да се управлява като стопанско дружество, по икономическите правила, по правилата на бизнеса.... Това не е с еднозначен отговор...
цитирай
7. ivesa - И аз не вярвам,че нямат пари
02.12.2007 14:25
И може би нямат,защото са търговци в храма.Когато Христос е бил жив,такива ги е разгонвал.
цитирай
8. maymi - Имат бе, Иве...
02.12.2007 14:54
Имат!! :)
цитирай
9. zari - А тази комбинация как ви се струва?
02.12.2007 15:54
Дядо Галактион и архонт Бинев от "Атака".
цитирай
10. vivantcev - Тази комбинация е поредното док...
02.12.2007 16:12
Тази комбинация е поредното доказателство, че всяко нещо си има цена и това, което не може да се купи с пари може да се купи с много пари.
цитирай
11. eien - "Атрактивни търговски обекти и офиси пуска на пазара Българската православна църква!"
02.12.2007 16:43
Ето такава статия с горното заглавие прочетох и мигновено си зададох въпроса това ли е попрището на духовенството?
Още по фрапантно: Манастири се обявяват за ИГРА НА ТЪРГ!
Църквата следва и своя ИНВЕСТИЦИОННА ПРОГРАМА!-Митрополит Кирил: Тези имоти, които, нали, са ПОДХОДЯЩИ ЗА ХОТЕЛИ !?или за други РАБОТИ според търсенето, така, ще се подготвят да се построят, но все пак, разбира се--- ще се съобразяваме с православно-християнската вяра.
цитирай
12. maymi - @ eien - благодаря ти за включването!
02.12.2007 16:57
Всъщност да, атрактивни са имотите на БПЦ. Как ти звучат например шест етажа в сграда на площад Св.Неделя :)) И много още.
Да, единият от манастирите отдаде под наем едното си крило за хотел :)
А за морето и Негово високопреосвещенство, хм...там е още по-сладко. Извън дадените под наем, върнатите имоти, съденето за останалите....ще се строи и духовно-просветителски център с конферентни зали, рехабилитационен и SРА комплекс, за нуждите на БПЦ.... Мдаам..
цитирай
13. maymi - @ zari
02.12.2007 17:35
Вероятно архонта Бинев е бил убедителен :)
Но това може да се преглътне, май, ако другото присъствие на БПЦ е по на място и осезаемо..
цитирай
14. watchtowerman - Първоначалната идея на Ленин
02.12.2007 21:02
е била да унищожи Църквата. И е щял да го стори. Но е разбрал, че не ще може да унищожи Вярата на руския народ. А унищожавайки напълно Църквата е щял да настрои срещу болшевишката власт цялото вярващо руско население - т.е. една опозиция ЗАВИНАГИ срещу Атеизма. Затова избрал дипломатично, а не революционно решение за Църквата - да я превземе отвътре. И го постигнал.
Същото важи и за нас. Това, което наблюдаваме и описваме е Църква, която по същество едва ли има нещо с християнството. Тази Църква е изцяло рожба на Атеистичната Власт. Затова онова, което виждаме да става в нея е атеизъм в действие.
В продължение на цялото комунистическо време за да се следва в духовно Православно училище се допускаше САМО след като кандидата биваше одобрен от държавна сигурност.
Затова хала в Църквата е като хала в институциите на цялата ни държава.
Това е!!!
цитирай
15. maymi - @ watchtowerman
02.12.2007 22:21
Принципно си прав и до голяма степен социализмът е виновен и за това, за което си говорим сега по отношение на БПЦ.
Но няма как да държим отговорна само системата. В смисъл - няма да се стигне до промени в позитив. Един пример веднага, що се отнася до столичната епархия примерно, нейн "администратор" беше любимецът на патриарха, който е достатъчно млад, за да е засегнат от "атеизма в действие", а и всъщност същия той завършва Академията след 90-та година.
Това пък нищо не доказва...все пак става дума за "задвижена стара машина"...Знам ли, просто исках да кажа, че както БПЦ има негативи от миналото, които все още я държат...така вероятно има и черти и недостатъци, плод на "новото време".
цитирай
16. анонимен - "А колко са вярващите сред вярващите?"
03.12.2007 15:34
Мисля, че от тук трябва да се почне. Духовниците не са с нищо повече и с нищо по-малко от "обикновените" хора иначе младия игумен на един манастир нямаше да купи "служебна" Мазда 6, а бившият игумен на същия този манастир да проси средства (равни на две вноски от лизинга на Мазда-та) за да си направи животоспасяваща операция.
цитирай
17. maymi - :)) Това не беше ли..
03.12.2007 16:06
...от писмата на онези руски хлапета до Бог?

Колко са, simpleman, вярващите сред вярващите според теб?
цитирай
18. maev - понеже всички са съгласни с теб...
03.12.2007 16:47
...предполагам че ще изпиташ някакъв дискомфорт.

Хайде няма да задавам въпроса, защо да гледаме в канчето на църквата.

Въпроса има ли пари или няма е нещо много относително. Случвало се е да казвам че имам пари, когато в джоба си съм имал левче и да нямам, когато имам хиляди...

Веднъж стана малък куриоз - от лаф на лаф споменах на Фая, моята учителка и то без да се оплаквам... че съм се охарчил и съм под сънитарния минимум...
След няколко дни получавам запис със 50лв...
Направо потънах в земята... Върнах й ги и и обясних какво значи според мен да нямам пари...

Та си мисля, че ако мерим БПЦ с наш аршин ще си казваме - аман бе - оядени дебели попове, не вършещи нищо, само грабят народа като в разказите от соц читанките.

Нека сравняваме БПЦ с другите църкви. Църквата не трябва да е просто заможна или богата. Според скромното ми мненийце, тя трябва да е могъща...

Самите храмове не трябва да са наполовина от дома на средно популярна чалга-звезда... Те трябва да са величествени... в тях да се усещаш едновременно и малък и щастлив...

И призива да се дава на църквата - не е молба за милостиня. Би трябвало да е призив всеки да изпълни своя дълг и да даде на бедните- именно чрез този основен разпределител.

Ама поповете били оядени, били корумпирани, готови да продадат църговни имоти за да се ображат... Това са човещинки... Те не бива да подкопават нашата вяра... Защото ние не вярваме в църквата - вярваме в Бог.

И не бива да си присвояваме правото на съдници, на контролиращи... Нека църквата сама изживее своята промяна, катарзис и каквото там ще изживее... Може и да не е красиво. То не е от сега... не е и от комунизма...

Думата ПАНГАР - малцина знаят какво значи тя... Направих преди време блиц анкета - повечето от познатите ми си мислеха че това е термин от скотобойна, или свързват думата с насилствен секс...
Изненадаха се като им казах че това е едно мъничко подносче, на което трябва да поставиш ДОБРОВОЛНО дарение...

Алчността на поповете идва именно от нашата свидливост, от нежеланието ни да даваме... Тогава започват да ни подтикват и мнозина го правят неканонично...
В края на краищата да вземеш пари от някого си е изкуство...

Нека все пак да не издребняваме и да не забравяме че бизнесът на църквата не са онеци дейности, които надлежно си изброила нито пък свещоливниците(не мога да не се сетя за "12-те стола" на Илф и Петров).
Бизнесът на църквата е продажбата на продукта ВЯРА, в замяна на което тя получава нашите ДУШИ!
цитирай
19. maymi - @ maev
03.12.2007 19:35
Когато двама мислят еднакво, никой не мисли достатъчно, твърдеше Чърчил. И ако нещо ме тревожи, то е че по скоро мислим еднакво :)) Или поне в несмесването на вяра и църква.
За нашата църква - смущава ме факта, че докато изживява катарзиси, минават поколения.
Никой няма право да е съдник, не само на църквата. Но по отношение на нея има очаквания, едно от тях е да даде на бедните като основен разпределител. Другите очаквания са ясни...
А що се отнася до даването, Маев, безспорно може да се стимулира по някакъв начин, вероятно и да се мотивира с много средства, но по никакъв начин няма да стане с надпис, като в един от храмовете в списъка за даване: "....и една хавлия за църквата, с ръкави"... това го забеляза племенникът ми, който е на осем години...
И въобще, я поповете да влизат в крачка :))) Не, това е сериозно, дори заради онези, читави свещеници, които познавам...а попадат под общия знаменател...
цитирай
20. maev - отново в света на човещинките...
03.12.2007 22:44
...ако църквата беше наистина мощна, а не просеща църква, тогава и свещениците щаха да се държат по-достойно, дори надменно...
Щяха да отварят църковни училища, щяха да се месят в политиката, а не да се занимават с такива дребнавости.
Но църквата ни е разделена и смазана, затова се опитва да си го изкарва по такъв начин. Църквата беше изкуствено разделена, божиите служители понякога обръщаха манастирите в бардаци, изгубваха човешки образ - напр. случая със гаврата и нечовешкото убийство на дядо Стефан от алтернативния синод.
Сега виждаме, как отделни свешеници въртят бизнеса с Вярата за своя сметка - събират пари отварят манастири и приюти, които са техни, собствени. Но построени със помощи и дарения. Хората в тях са уж приятени бездомници, но са на практика безплатни работници.

Да ги виним- Нямаме право. В света на парите, всичко се движи от техните закони...

Под напора на парите падат всички свещени крепости, за които си мислим че са непревземаеми от тях, недостижими... - и здравето и милосърдието, и честността и свободата и любовта... За всяко от тези неща може да се говори отделно, в смисъл - доколко е засегнато, а не дали е останало недокоснато.

Свободата за която говорим най-много и към която уж сме най-чувствителни... Оказва се че с нея се прощаваме най-лесно.
Добре, какво пък общо има свободата със свещениците, те така или иначе не са свободни. Те са длъжни да служат на Бога, да бъдат негови роби. Но поставени в друга среда в други закони, на практика се оказва, че за тях важат други земни закони, различни от Божиите... Това е един голям удар и могат да оцелеят само най-силните във вярата си... Защото ако Вярата в Бог дава свобода, какво значение има хавлията с ръкави...

Стигаме до фразата "божието богу, кесаревото кесарю". Един мирянин трябва да осъзнае тази фраза и тогава за него няма да има никакво значение хавлията и ръкавите...

Останалите ще дадат фира. Ще влязат в грозното на цялата схема на хавлията с ръкави. Ние вкарваме поповете в тази схема, като ги правим зависими от парите и диктата на парите... Те вкарват нас като отмъщение. И едните и другите трябва да се лишим от гордостта си - защото гордостта пречи. Точно тя ни кара да мислим за хавлията.

Такива като теб, умни, интелигентни, ще си мислят, че могат да вярват без посредничеството на църквата и ще странят от нея. Ще гледат на църквата като на история, на музей, а не като на място за съвременната човешка душа. Ще си мислят че като могат да прочетат светите книги могат и да ги разбират... Грешка.

Сигурно си си задавала разни въпроси, и си се възмущавала, как може в едно свещено писание да пише такива неща... Как може да има такива противоречия... Защото се нуждаеш от посредничеството на църквата.
Мислиш си че можеш да стигнеш до истината без учител... само с книгите. Но не - не можеш и никога няма да стигнеш до истината без учител...

Не може да има истинска Вяра, без институция като църквата. Защото Вярата си губи смисъла, когато не е единна за цялата общност, когато не обединява а разделя, настройва... Бих правил аналогии, но ти точно не се нуждаеш от тях.

Може да сме много доволни че превръщаме църквата в нещо ритуално, уж спазваме традиция - вятър! Поповете правим ритуалчици, защото искаме да са такива... а се нуждаем от учители!

Всичко се изхабява, всичко се нуждае от развитие от усъвършенстване. Хем искаме църквата да е по-близко до нас, хем да запази традиционния си образ... Но кои сме ние. Колко пъти влизаме в църква... или дори по телевизията не понасяме попското пеене.

Постави се на мястото на един мъничък човечец... той отива в църквата и очаква да му кажат какво да прави, да му наредят точно... и да изпълни... да носи сапуни, чорапи хавлии, да целува ръце и кръстове... Може и да не вярва, но той се приобщава. Очаква някой да му даде опрощение, да му даде упование... иска да бъде роб, да служи, да е част от цялото да принадлежи.

Дядо Георгий - игуменът на Къпиновският манастир е бил послушник 11г. - изкупувал грехове с пълно послушание - вършене на черна работа, слугинаж, миене на краката на монасите... молитви... Колко хора могат да видят в това път към истинската свобода - към Бога... път към пречистването и спокойствието... душевния мир...

Зная че това което ти говоря е много уморително за четене...

Хората не трябва да бъдат мотивирани с думи за задгробен живот и спасение - това те трябва да си го знаят...

свършвам...
Получаваме от църквата това което искаме. нищо повече. Всеки може да вземе единствено това, което е способен да вземе... никой не може да ти го даде... Защото Учителят не дава... той само води...




цитирай
21. maymi - Маев, обичам те :)))
04.12.2007 11:31
Безумно си прав....както обикновено всъщност... Никога не бих спорила с теб заради самия спор...
Само две-три мои уверености:
- за да те приемат достойно, трябва да се държиш достойно;
- учителите имат отговорности, писателите също, шоу-звездите - и те.... Това е, оправдаването не е справедливо и заради останалите водачи и примери за подражание или следване...

Иначе ме подсети, един от моите учители (да, няма как само с книгите), преди години, бях още почти дете, беше един много възрастен свещеник, който и до днес (отиде си човека, лека му пръст) ми стои толкова високо, че каквото и да кажа/помисля за църквата, винаги ще е продиктувано само и единствено от болка. Същият този свещеник, иначе беше странник. Ходеше облечен с някакво късо черно расо, а под панталона му се подаваха електриковосини чорапи..... И до сега ми липсва.
Ха, той ми казваше, че имам потенциал да съм добър човек и нямам избор просто.... :))
Това лято пък в Черепишкия манастир, бях с приятел, много и изцяло платонически приятел. Свещеникът, който служи в църквата на манастира, много ми напомни моя, от преди години. И този към седемдесет годишен, дълбок, мъдър, водещ... Обособяваше отделни групички хора от влезлите в църквата.... всъщност, те се събираха на малки групи около него, предлог - ръсене за здраве, но всички изчакваха да им дойде реда, защото на всяка една от групите говореше по десетина минути. Избираше различни теми, уж на случаен принцип, но - наблюдавайки хората, си мисля - с някаква желязна логика и усет.
Когато дойде нашият ред, дръпна една много строга реч за прелюбодеянието и ръсенето не беше ръсене, а як бой.... И до днес се чудя защо нас, двамата ни претрепа с думи и чемшири, като определено на видимо ниво нямаше основание. Защо ни избра такава проповед (двамата спокойно може да минем и за семейство), а отделно - намирам си приятелството за чисто и светло... Не знам защо ти го разказвам, или знам..

Последно...
Опитвала съм се да си усетя отношението към манастира на Боян Саръев. Не е еднозначно, малко в повече ми идват американските алейки, вживяването в собственост и етикета "Манастирски комплекс на отец Саръев".... и все пак - по скоро Да. Поглеждайки това, което се случва в околността, повеждането, общителността му и отношението на хората към него....Определено по-скоро Да.
Имам и няколко приятели, добри свещеници, които ми изпитват отношението непрекъснато - заради суетата, нестандартните методи понякога, собственият им компромис по отношение на собствения им живот.... Но с толкова много от другата страна на везната, че никога не ми е хрумнало да ги впиша в подобен дебат, като този тук...

Поздрави и ти благодаря!
цитирай
22. maev - и аз ти благодаря Мей.
04.12.2007 16:44
Имаше време, когато не влизах в църква - аз съм комунистическо чедо от трето поколение.

Баба ми не казваше отивам на църква а "Отиваме на строй!". Като студент започнах да проявявам любопитство, под влияние на приятеля ми Джеф - татарин.
Ходехме в православни католически църкви... влизал съм в джамии в Шумен като войник. Интересно че хората ме приемат все есно че съм от тяхната вяра и почват да споделят разни неща. И ми е много съвестно, да ги разочаровам че съм неверник някакъв.

Сега искам може би повече от вярващите да няма два синода, да има силна църква, но и мъдра... да си знае мястото.

Признавам си че водя спора заради самия спор... Какво да ти кажа - когато правиш секс заради самият секс, удоволствието не е по-малко.
Важното е да намериш партньора...

...с обич!
цитирай
23. ivesa - Това,че някои духовници не са читави,не значи,че няма нужда от божи храмове
05.12.2007 18:54
Съвременната църква не е само институция,която върти бизнес с продукта вяра,тя е и място за духовен живот на истински вярващите.
Съгласна съм,че на църковните управници им е нужно да помъдреят,защото и те и ние знаем,че вярата я има заради мъдростта.Ако не го постигнат ще си загубят бизнеса.
цитирай
24. maev - Ивеса
05.12.2007 20:28
бизнесът с Вярата е точно с истинските вярващи. Те получават Вяра в замяна на своите души.

Въпросът е да се продава истински продукт, а не ментета. (ментето е от Сатаната:))Освен това има много съпътстващи продукти и услуги... Има правила за употреба на продукта, за придобиване, така че човек да получи онова мечтано блаженство и място в рая. Има и постоянен контрол... чрез механизмите на съвестта и чрез околните - другите вярващи...
...

цитирай
25. cornflower - Така е,
07.12.2007 08:52
като цяло църквата не е на мястото си, влачи останки от комунизма, а наслои и негативите на псевдодемокрацията. Промяната трябва да дойде отвътре. Ние, вярващите сме църквата. Ние трябва да прогоним търговците от храма. Всички сме свидетели на описаните по-горе безобразия. По този начин "божиите" служители освещават греха и оскверняват храма. Затова България е така неблагословена в днешния си ден. Свещениците не са привелигировани, и те ще отговарят за делата си пред Бога. Но има и истински божи служители. Броят се на пръсти, но ги има. За мен е удоволствие например да слушам проповедите на младия отец Павел в моя град. Много приятно съм впечатлена от новия пловдивски митрополит Николай, от отец Боян Саръев. И така с молитва Бог ще ни прати истинските месии, че иде ред и за един истински Патриарх Български!
цитирай
26. анонимен - Как така няма да имаме контрол над ...
07.12.2007 10:29
Как така няма да имаме контрол над деянията на Църквата? Как така!
цитирай
27. self - хм
22.12.2007 12:29
Не обичам да се изказвам по теми, по които не съм най-компетентен, но някак не мога да се сдържа да напиша това:
maev каза: "Защото ние не вярваме в църквата - вярваме в Бог." А тогава защо съществува църквата въобще? Имаме си достатъчно "проядени" институции. Човек има ли нужда от посредник за връзката си с бог? Учили сме всички история, знаем туй-унуй за църквата. ако се сложи на кантар доброто и лошото незнам накъде ще наклони везната. Но имам лошо предчуствие...
(идеята за благотворителност и приюти е много хубава. незнам дали църквата в България прави някога такива неща. А ми се иска да прави. не може само да "продаваш" и да се чудиш как да спечелиш повече пари за господа т.е. за себе си, защото те са на земята божиите ръце.) Чувал съм за хора, които стават попове единствено поради икономически облаги ако мога така да се изкажа. надявам се да са ме излъгали.
В заключение мога да кажа, че това е хубавото на живота - човек има свободата и избора да вярва или да не вярва. оттам нататък какво мислят останалите си е тяхна работа:) Поздрави на всички и весели празници!
цитирай
28. anlov - Много ми бе интересно да прочета всичко дотук.
26.12.2007 11:47
Дори почуствах, че аз самият почти се изгубих всред толкова много и различни мнения. Разбира се, че ние сме свободни да обсъждаме църковните дела, както и всичко друго на този свят. А моето мнение за нашата Църква е, че тя има един много сериозен родилен дефект, който си го носи по наследство (още от времето на първото насилствено християнизиране на нашите земи): и той е, че воюва с езичеството не с меча на Словото и Духа, а с този на политиканството и сребролюбивото търгашество. Христос избяга в планината, когато поискаха да го направят цар, а неговата невяста най-безпардонно му изневери, като се венча за царствата на този свят. Разбира се, че много честни Христови служители не се вписват в този модел, но четейки Библията, не можем да не се убедим в неговата порочност.

Християнството трансформира заобикалящия ни свят не чрез модели, структури и програми приоритетно, а чрез дълбоката вътрешна промяна на хората, променяща впоследствие изконно начина им на живот, както и фундаменталната им жизнена переспектива.

Затова, сигурно, сте чули да казват, че Исус Христос не дойде да окупира политическата власт, нито пък създаде теологическа Семинария, нито болница, приют или сиропиталище. Но Той даде на човечеството най-красивите му идеали, заедно с вдъхновението на практика да ги реализира и изпълнява. А на всеки един поотделно и много, много специално - възможността да открие своята уникална божествена мисия в живота лично чрез своя Създател. Изгарящото желание да развива дарбите си в дадена сфера само за Негова прослава, като така заразява и останалите да правят същото и разширява Божието Царство.

Такива хора не могат да не променят сферите, в които са изпратени.

Затова, уважаеми блогъри, смятам, че радикалната реформация у нас няма да дойде от политиците, нито от бума на икономиката или от дълго чаканата съдебна реформа. Първо идва Царството, а благословението на цялото творение впоследствие е гарантирано със силата на Небесен закон.

Обаче опозицията това да се случи по тая логика е първо духовна, а не естествена - идентифицируема с термините на земното битие. И тя може да се опише като "религиозното НАД-държавно и правителствено конспиративно управление в сянка на Луцифер и неговата демонична шайка".

Защо, мислите, реформатори като Моисей, Илия и Исус, като апостол Павел и Мартин Лутер, насочваха ударите си главно срещу паралелните и незаконни религиозни власти на своето време? Понеже същността на религията е да се свърже със самата сърцевина на личността, там, където се намират нейните най-съкровени убеждения и ценности, като в същото време управлява и фундаменталните стуктури на обществото, яхнала Звяра (т. е. силата) на земните царства - тяхната икономика, политика и култура. (Амбициите на държавните религии да бъдат монополисти на духовния пазар ни говори много за това поднебесно-земно, уродливо като рак убразувание.) И реформаторите разбираха, че само атакувайки религиозната Блудница, яздеща Звяра, ще разтърсят устоите на отделната личност, а заедно с това и на цялото общество.
Е, ожесточените контраатаки към тях не се забавяха. Обикновено започваха с гнусни клюки и клевети, прерастваха в анатемосващи обвинения, като целта беше те да бъдат отстранени от историческата сцена дори с цената на най-брутални кръвопролития.

Предполагам, подобни сценарии се подготвят в една или друга степен срущу всеки, който се е посветил на делото на Реформацията. Но е жалко за хората, наричащи себе си християни, да участват съзнателно или не в този умопомрачителен хор, който подгрява тълпите за зрелищното линчуване на техните осквернени братя.
цитирай
29. анонимен - пари има,желание няма
10.01.2008 10:16
Само един пример в съседна Гърция свещите в храмовете не се купуват.Пускаш монета в предназначеното за това място и си взимаш свещи.Никой не те ограничава,колко ще вземеш.Може да пуснеш и 5 евро, а да запалиш една свещ.Може да пуснеш и 20 цента,но да вземеш 3 свещи.Ако наистина си вярващ няма да злоупотребиш.По този начин се спазва канона и не се опорочава църковния храм с търговия.А какво се получава в България.Още на входа те чакат с касичката.И защо да не може да запалиш свещ внесена от вън.Преди много години нашите баби са правили свещи в къщи и са ги палели в храма.Но каквато държавата,такава и църквата.
цитирай
30. anlov - А, може би,
22.01.2008 13:19
каквато Църквата - такава и държавата?
цитирай
31. анонимен - РАЗХОДИ
15.04.2008 12:21
за какво харчи църквата парите си?
Осигуровки на един свещеник около 160 лв.
Заплата - 260 лв.
(в един храм най-малко са трима)-420*3=1260
Клисари (обикновено двама) - 100*2=200
Хор - 200
ток - 500 (средно)
вода - 50
телефон - 100
печатни издания - 50
и още много други.
освен това всички тези разходи, както и разходите за издръжка на епископата се поемат от свещениците.
вие си ги смятайте.
и не обвинявайте цялата църква имайки пред очи само централните софийски храмове те не са цялата Българска православна църква.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: maymi
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1969728
Постинги: 43
Коментари: 1604
Гласове: 7478
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031