Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2012 22:25 - От 1979 До Прометей Част 1
Автор: spectacularspidey Категория: Други   
Прочетен: 4254 Коментари: 1 Гласове:
3



image

От 1979 до Прометей Част 1

A L I E N (1979) Ревю

С наближаването на премиерата на Prometheus аз съм се сбъркал на тема Пришълеца и всичко, свързано с него. Затова се замислих „Хей, защо да не взема да ревюирам всички филми, в които Пришълеца участва, та да мирясам, и да си споделя мненията в този изпълнен с ненужна информация, но въпреки това приятен блог ”. Наскоро започнах работа, която съкрати свободното ми време до 4-5 часа на ден, така че няма да мога да пиша за комиксови истории. Но за филми, игри и други подобни ще се постарая. Та, без повече увъртане, в статиите От 1979 до Прометей ще разгледам 6-те филма (Alien, Aliens, Alien 3, Alien Resurrection, Aliens vs Predator и Aliens vs Predator Requiem), в които фигурира Пришълеца – кое е хубавото, кое е лошото в тях, какво добавят към митологията и тн. Надявам се да приключа до 7-ми Юни, но в най-лошия случай само последните два ще почакат. И да започваме...

Развитие: За да се стигне до филмът, който знаем като Alien, трябва да се вземат впредвид три фактора. Първият са сценаристите Дан О’Банън и Роналд Шусет. През 1974 година излиза сай-фай комедията Dark Star, написана от О’Банън и режисирана от Джон Карпентър, в която също имаме извънземно на кораб с малък екипаж. Работата по Dark Star развила в Дан желанието да направи филм с извънземно, което изглежда като истинско и със фокус върху ужаса. Шусет бил впечатлен от Dark Star и се свързал с О’Банън, като двамата се съгласили да работят заедно върху следващите си проекти (Total Recall е един от тях).

Вторият фактор е режисьора Ридли Скот. 20th Century Fox искали някой като Питър Йейтс или Джак Клейтън начело на лентата, но О’Банън и Шусет усещали, че тези хора няма да вземат филма насериозно и ще го третират като B-monster movie. Сценаристите обаче били впечатлени от The Duellists, дебютния филм на британеца Скот, и го поканили да оглави техния Alien – Скот, разбира се, приел задачата присърце. Той дори направил детайлни сторибордове на космическия кораб, интериорите, костюмите и технологиите, което вдъхнало доверие на студиото и те удвоили бюджета за филма. Ридли също искал да засили хорър елемента,  и често определя Alien като „Тексаско Клане в космоса”.

Третият и вероятно най-важен фактор, помогнал за създаването на филма, е успеха на първия Star Wars (известен днес като Епизод 4 – Нова Надежда) от 1977. Според един от продуцентите: „Когато Star Wars се превърна в такъв тотален хит, изведнъж научната фантастика стана горещия жанр. Fox искаха бързо да последват неговия успех, и единственият сценарий, развиващ се в космоса, който имаха под ръка, беше Пришълеца.”  

Филмът: На фундаментално ниво, първия Alien е филм за неща, които изскачат от тъмното и те убиват. По това той прилича на „Челюсти”, „Хелоуин” и разните там филми с тарантули, змии, вълци и серийни убийци. Най-явната инфлуенция е The Thing от 1951 на Хауърд Хоукс, където отново имаме екип от хора в изолирана точка, които намират извънземна форма на живот, внасят я вътре и започват да измират един по един в мрачните коридори. Гледайте този филм, и ще видите Alien в зародиш.

Но от друга страна, класиката на Ридли Скот е страхотен оригинал. Възползва се от семиналната отваряща сцена на Междузвездни Войни – огромен космически кораб в самотното пространство, след което прекрачва галактическата опера на Лукас, за да разкаже история в жанра на трудната научна фантастика. Определено образът на Рипли, изигран от Сигърни Уийвър, е разчупване на установените правила. Тя не се интересува от романтика, нито от намирането на извънземното, нито от заповедите на началника й да го задържат като потенциално оръжие. Когато вижда какво може да прави съществото, реакцията й към Заповед 24 е директна – „Как да го убием”? Нейната непреклонна омраза спрямо извънземното е константен аспект тук и в продълженията, които евентуално удрят дъното като качество, но пък запазват натрапчивата си маниакалност.

Една от най-силните страни на Alien е темпото. Филмът не бърза – даже изчаква. Позволява да се усетят дългите тишини, предполага важността на откритието на екипажа, като разраства значението с малки стъпки – улавянето на сигнал (дали е за помощ или предупреждение), спускането в непознатата обстановка, сенчестите плашещи контури на извънземния кораб; пилотът, замръзнал на стола си с разбити ребра, подът, покрит с яйца... виждате ли, ефективно и интригуващо.

Ако този филм бе направен през 21-ви век, действието щеше да се насочи бързо към частта, в която извънземното избива хора. Днешните филми на ужасите рядко изграждат напрежение или създават атмосфера. Само вижте който и да е от скорошните римейкове на Тексаско Клане – липсват обяснения, интродукция на лудото семейство, дори и стабилен завършек. Режисьорите забравят, че самото убийство не ни е приятно – чакането за него обаче ни кефи. Известен пример за това е бомбата на Хичкок под масата (ако избухне, това е екшън, ако не – това е съспенс). „Следи” с Мел Гибсън го разбираше напълно и почти не показваше своите инопланетяни.

image
Alien използва интересен подход, за да поддържа пришълеца интересен и загадъчен през цялото време – развива натурата и облика на съществото с всяка следваща поява, така че никога не знаем на какво точно ще е способно. Можем да предположим, че яйцата ще изтърсят хуманоид, подобен на замръзналия пилот, но не знаем дали той е от същата раса като товара си. Може би и той ги е смятал за оръжие. В първата си поява извънземното прилича на десет кокалести пръста, свързани с опашка, но след това, когато се изстрелва от гърдите на горкия Кейн, то има змиевидно тяло с фалосоподобна глава.

Но по-късно, когато пораства в последната си форма, съществото изглежда като смесица между влечуго, насекомо, киборг и какво ли още не, за което можем да благодарим на дизайнера Х. Р. Гигър. Мисля, че всякакъв спор е излишен – Пришълеца е най-страшното чудовище, поставяно на голям екран. Няма точен начин да го определиш, някои го наричат ксеноморф, други просто пришълец, но според мен Гигър го казва най-точно – биомеханоид. И след това извънземното разкрива още една своя тайна – течността, излизаща от тялото му при нараняване е „универсална киселина”, която прояжда всичко по пътя си в сцена едновременно стряскаща и интересна. За разлика от следващите филми, в първия Alien пришълеца не следва правила на поведение, а се рее из огромния кораб като винаги променящо се и дебнещо зло. Научният офицер Аш (Иън Холм) го нарича „перфектен организъм. Идеалната му структура е надмината само от враждебността му” и признава „Възхищавам се на неговата чистота, на инстинкта му за оцеляване – непокварен от съвет, угризения или морални заблуди.”

Лейтенант Рипли се оказва единствения оцелял от екипажа на Ностромо (плюс котката). Продуцентите явно са се надявали да направят продължение отрано, затова са подсигурили водещата женска роля за сериите. Сигърни Уийвър е една от малкото актриси, които могат да износят екшън филм на гърба си, и е доказателство за таланта й, че може да играе компетентната мъжкарана Рипли, след което да се отдаде на напълно различен тип роли. Важно е да се подчертае, че нито един от актьорите не е особено млад по време на снимките – Том Скерит, играещ капитан Далас, е на 46, Джон Хърт (Кейн) е на 39, Холм на 40, Яфет Кото на 42, само Вероника Картрайт е под 30. Постигнатият ефект е една силно изразена работническа текстура – това не са авантюристи или заблудени лагеруващи, тези хора са служители, наети от компания да върнат 20 милиона тона от минерала ор на Земята. Те са като всички нас, което позволява да ги харесаме и да се разпознаем в тях, а след това да изпитваме ужас заедно с тях.

image
Сценарият позволява на тези образи да говорят с отличителни характери. Брет и Паркър, работещи по двигателите, се оплакват от закъснението и се тревожат за заплатите си. Аш обаче е напълно запленен от биологията на Пришълеца – открива, че той притежава външен слой протеинови полизахариди и способността да заменя повърхностните си клетки със силикон, което го предпазва в екстремни условия. И накрая имаме директния начин, по който Рипли разговаря, без заобиколки и направо по същество.

Резултатът е един възхитителен филм, който те абсорбира в мисия преди да те въвлече в приключение, и постоянно обгръща извънземното си с интрига, вместо просто да го натрапва.
Най-големи заслуги заслужава Ридли Скот, който благодарение на Alien и култовия Blade Runner прави научната фантастика един вид своя жанр. Човекът може да сътворява комерсиални, и в същото време интелигентни филми, които привличат широка публика. Затова Alien от 1979 година е една от най-великите ленти на всички времена, смразяваща, незабравима научна фантастика в най-чистата й форма.

Що се отнася до митологията, мисля, че няма нужда да обяснявам – оттук започва всичко (но явно Прометей ще промени това). Чуждоземни раси, непознати планети, андроиди, представен е жизненият цикъл на Пришълеца, който е като мрачно персонифициране на раждането. Извънземното се явява антитеза на чудото на живота, което го прави още по-страшно. Макар че към този етап не се знае много за поведението му, съществото определено е интелигентно.

Оценка – 5/5



Тагове:   извънземни,   филм,   2012,   пришълец,   Alien,   1979,   Prometheus,


Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - От 1979 До Прометей Част 1
25.04.2012 13:39
Ето връзка към една хумористична, но според мен и доста правдива статия:
http://www.cracked.com/article_18932_alien-film-franchise-based-entirely-rape.html

Символите и начинът по който работи ужасът, в този филм наистина оперират в зоната на страха от изнасилване.

Още една интересна статия - http://www.cracked.com/article_19693_5-amazing-performances-from-actors-who-werent-acting.html
Номер 5 е директно свързан с Alien и реакцията на актьорите в chest-burster сцената .
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: spectacularspidey
Категория: Забавление
Прочетен: 882612
Постинги: 190
Коментари: 558
Гласове: 100
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031